Senin, 23 Juli 2012

Hukum Multi-Level Marketing (MLM)


Pada dasarnya, hukum MLM ditentukan oleh bentuk muamalatnya. Jika muamalat yang terkandung di dalamnya adalah muamalat yang tidak bertentangan dengan syariat Islam, maka absahlah MLM tersebut. Namun, jika muamalatnya bertentangan dengan syariat Islam, maka haramlah MLM tersebut. 

Pada faktanya kebanyakan MLM melakukan dua muamalat yang diharamkan di dalam Islam ; yakni, 
(1) mengambil komisyen yang bukan haknya (ejen di atas ejen), dan 
(2) dua aqad dalam satu aqad.

Mengambil Komisyen Yang Bukan Haknya (ejen di atas ejen)

Yang dimaksud ejen di atas ejen adalah jika seorang ejen menarik atau mengambil komisyen keuntungan dari
ejen yang lain. Sebagai contoh, Amir adalah ejen dari Budi untuk menjualkan sebuah rumah. Budi mengatakan bahawa rumah tersebut dijual pada harga 100 juta, dan Amir sebagai ejen akan memperoleh komisyen sebesar 10% dari penjualan. Kemudian, Amir bertemu dengan Amar sebagai ejen yang lain. Amir berkata kepada Amar, “Jika kamu boleh menjualkan rumah Budi, maka kamu mendapat komisyen 10% dan saya mendapat komisyen 5% dari kamu.” Komisyen yang diambil Amir dari Amar sesungguhnya bukan komisyen yang dibenarkan dalam syariat. Sebab, Amir bukanlah pemilik rumah, dan juga bukan pembeli rumah. Oleh kerana itu, ia tidak boleh menetapkan ketetapan apapun atau membuat perjanjian apapun dengan ejen yang lain, yakni Amar. Sesungguhnya, ejen hanya berhubungan dengan pemilik barang (shahib al-mâl) atau pembeli barang. Ia tidak boleh berhubungan dengan ejen yang lain dalam hal menarik keuntungan dan komisyen.

Akan tetapi, jika Amir mengajak Amar untuk bekerja sama dalam hal menjual rumah, kemudian komisyen dari Budi sebesar 10% dibahagi diantara keduanya, maka amalan seperti ini dibolehkan di dalam Islam.

Kes ejen di atas ejen tersebut, juga dipaparkan pada skim perniagaan MLM. Di dalam MLM, jika seorang berhasil mendapat downline, maka ia juga akan mendapatkan komisyen keuntungan dari penjualan ataupun pembelian yang dilakukan oleh downline tersebut hingga downline ke bawahnya, dan seterusnya. Padahal, orang tersebut tidak berhak mendapatkan komisyen dari downlinenya. Muamalat seperti ini terkategori mengambil komisyen yang bukan menjadi haknya (ejen di atas ejen). Amalan seperti ini hukumnya adalah haram.

Jika amalan seperti ini telah lazim dan menjadi sistem standard bagi MLM, maka kita boleh menyatakan bahawa semua MLM pasti haramnya. Sebab, di dalamnya terjadi aktiviti pengambilan sesuatu yang bukan menjadi haknya. Padahal, prinsip utama di dalam Islam adalah melarang pengambilan sesuatu yang bukan menjadi hak atau bahagiannya.

Tidak boleh dinyatakan, jika downline-downline tersebut rela, maka sahlah pengambilan komisyen tersebut. Ini didasarkan pada alasan, bahawa sistem MLM-lah yang menyebabkan diambilnya komisyen yang bukan menjadi hak seseorang. Dengan kata lain, sistem MLM-lah yang menyebabkan seseorang boleh mengambil komisyen dari downlinenya melalui sebuah mekanisme yang telah ditetapkan oleh perusahaan. Kenyataan ini diperkuat dengan adanya fakta, bahawa kebanyakan downline tidak mengetahui siapa yang menjadi upline-nya hingga ke atas. Jika seorang anggota MLM berhasil menjual barang mahupun berhasil mendapat downline yang lain, maka secara automatik upline-uplinenya berhak mendapatkan komisyen atas penjualannya dan keberhasilannya mendapat downline. Padahal, komisyen yang didapatkan upline dari downline termasuk bentuk penyelewengan atas hak. Jadi, permasalahannya adalah sistem MLM yang telah memaksa siapa saja yang terlibat di dalamnya untuk melakukan pengambilan sesuatu yang bukan haknya, bukan dilihat berdasarkan kerelaan downline-downlinenya atas komisyen yang diambil perusahaan yang kemudian diberikan kepada upline-nya. 

Aqad samsarah (sistem ejen) adalah aqad yang melibatkan seorang ejen dengan pemilik barang (shahib al-mâl); atau pembeli barang. Jika pemilik barang meminta seseorang untuk menjualkan barangnya dengan komisyen tertentu, maka ini adalah perejenan yang sah. Demikian pula jika seorang pembeli barang meminta seseorang untuk mencarikan barang tertentu dengan komisyen tertentu, maka perejenan seperti ini juga absah menurut syara’.

Seseorang yang menjadi ejen pihak pembeli tidak boleh menerima komisyen dari pihak penjual. Sebab, ia berkedudukan sebagai penghubung dari pihak pembeli saja. Jika seseorang menjadi ejen dari pihak penjual, maka ia dilarang mengambil keuntungan dari selisih harga yang diberikan oleh pembeli. Sebab, keuntungan tersebut adalah hak dari pihak penjual, bukan haknya, kecuali jika penjual mengizinkannya.

Seorang ejen dari pihak penjual tidak boleh menerima komisyen —bukan selisih harga penjualan— dari pihak pembeli apapun bentuknya, meskipun pihak penjual merelakannya. Sebab, ia adalah penghubung dari pihak penjual, bukan dari pihak pembeli. Pada kes MLM, seorang up-line yang berposisi sebagai ejen, akan mendapatkan komisyen atas pembelian yang dilakukan oleh downline-nya (yang juga ejen). Ini menunjukkan bahawa upline tersebut (dalam posisi sebagai ejen) mendapatkan komisyen (komisyen) dari pembeli (yakni downline yang sekaligus menjadi ejen) pula. Amalan seperti ini tentunya adalah amalan yang bertentangan dengan syariat Islam. 

Dua Aqad Dalam Satu Aqad

Dua aqad dalam satu aqad (‘aqdaain fi ‘aqd), atau “shafqatain bi shafqah” adalah dua aqad yang terkumpul menjadi satu dalam sebuah muamalah. Rasulullah SAW telah melarang kaum muslim melakukan dua aqad dalam sebuah transaksi. Imam Ahmad meriwayatkan sebuah hadits dari ‘Abdullah bin Mas’ud ra, bahawasanya ia berkata:

“Rasulullah SAW melarang dua aqad dalam sebuah aqad jual beli.” [HR. Imam Ahmad].

Di dalam riwayat lain dituturkan, bahawasanya Abu Hurairah berkata:

“Rasulullah SAW telah melarang dua aqad jual beli dalam satu aqad jual beli.” [HR. at-Tirmidzi].

Imam Nasa’i juga mengetengahkan sebuah riwayat dari Abu Hurairah ra, bahawasanya ia berkata:

“Rasulullah SAW telah melarang dua aqad jual beli dalam satu aqad jual beli.” [HR. Imam Nasa’i].

Dalam riwayat Abu Dawud dituturkan, bahawasanya Abu Hurairah berkata: Rasulullah SAW bersabda:

“Barangsiapa berjual beli dengan dua aqad jual beli dalam satu aqad jual beli, maka ia berhak mendapatkan kerugian keduanya atau riba.” [HR. Abu Dawud].

Para fuqaha menafsirkan dua aqad dalam sebuah jual beli, atau dua harga dalam sebuah jual beli sebagai berikut:

Pertama, jika seseorang mengatakan orang lain, “Aku jual baju ini kepadamu seharga sepuluh dirham jika tunai, dan dua puluh dirham jika hutang.” Kemudian kedua orang tersebut berpisah dan belum ada menyepakati salah satu model jual beli tersebut. Para ‘ulama menyatakan bahawa jual beli seperti ini adalah fasid. Sebab, keduanya tidak mengetahui (belum jelas benar) harganya. Imam asy-Syaukani menyatakan, “Adapun ‘illat diharamkannya dua aqad dalam satu aqad jual beli adalah tidak disepakatinya salah satu (aqad) harga dari dua (aqad) harga tersebut.” (Imam asy-Syaukani, Nailul Authar, bab al-Bai’). Akan tetapi, jika kedua orang tersebut menyepakati salah satu aqad (harga) dari dua aqad (harga) jual beli tersebut; misalnya pembeli menerima harga baju tersebut 20 dirham secara kredit; sebelum keduanya berpisah, maka sahlah jual beli tersebut. Sebab, harga baju itu telah ditetapkan, dan kedua belah pihak mengetahui dengan jelas (tidak majhul) harga dari baju tersebut, serta bentuk transaksinya. 

Kedua, Imam Syafi’i, sebagaimana diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi, menafsirkan dua aqad dalam sebuah aqad jual beli sebagai berikut; jika seseorang berkata kepada orang lain, “Saya jual rumahku kepadamu dengan harga sekian, akan tetapi engkau harus menjual anak laki-lakimu kepadaku. Jika kamu menjual anak laki-lakimu, maka aku serahkan rumah ini kepadamu.” Muamalat seperti ini berbeza dengan jual beli dengan harga yang tidak diketahui. Namun demikian, muamalat seperti ini adalah bathil. Sebab, ia termasuk dalam jual beli bersyarat. Sedangkan jual beli bersyarat boleh menyebabkan majhulnya harga (tidak diketahuinya harga secara pasti). Adapun, ‘illat pengharaman transaksi seperti ini (jual beli bersyarat), menurut Imam asy-Syaukani, adalah dikaitkannya jual beli dengan syarat untuk masa depan.

Ketiga, penafsiran ketiga mengenai “shafqatain fi shafqah” adalah jika seseorang melakukan salaf (pemesanan barang [inden]) sejumlah gandum dalam jangka waktu satu bulan, dengan harga 1 dinar. Ketika batas waktu telah tiba, dan pemesan meminta gandum yang dipesannya, orang yang dipesani barang berkata, “Juallah gandum yang seharusnya saya berikan kepada anda, dengan dua takar gandum, tapi jangkanya ditambah dua bulan.” Jual beli seperti ini adalah fasid, sebab aqad yang kedua telah masuk pada aqad yang pertama (Imam Mubarakfuri, Tuhfat al-Ahwadziy, bab al-bai’ain fi al-bai’ah).

Inilah beberapa tafsir mengenai al-bai’ain fi al-bai’ah (dua aqad jual beli dalam satu aqad jual beli); atau yang dikenal dengan al-‘aqdain fi al-‘aqd, atau al-shafqatain fi al-shafqah.

Salah satu penafsiran mengenai shafqatain fi shafqah adalah dikaitkannya jual beli dengan syarat-syarat tertentu yang boleh membatalkan sebuah transaksi jual beli. Oleh kerana itu, bila sebuah transaksi jual beli dikaitkan dengan syarat-syarat fasid, maka transaksi tersebut terkategori dalam “dua aqad dalam sebuah aqad”. Transaksi seperti ini terkategori transaksi yang diharamkan. Namun, jika suatu transaksi dikaitkan dengan syarat-syarat yang lazim, maka pensyaratan atas transaksi tersebut bukanlah perkara yang haram. Dengan kata lain, transaksi tersebut tidak terkategori shafqatain fi shafqah. Untuk itu, kita harus memahami terlebih dahulu syarat-syarat yang lazim dan syarat-syarat yang tidak lazim (syarat fasid), agar kita boleh membezakan, apakah persyaratan tersebut terkategori persyaratan yang boleh membatalkan jual beli atau tidak.

Para fuqaha mengklasifikasi syarat-syarat jual beli (transaksi) menjadi dua bahagian. Pertama, syarat shahih lazim. Shahih lazim adalah transaksi yang sesuai dengan tuntunan aqad.

Syarat lazim terbahagi menjadi tiga:

1. Syarat yang menjadi tuntutan jual beli. Syarat ini wajib dipenuhi, dan menjadi syarat sahnya sebuah transaksi. Misalnya, sahnya pertukaran adalah adanya pertukaran barang dengan barang; syarat sahnya jual beli adalah adanya pertukaran barang dan pelunasan pembayaran. Suci dari hadats dan najis merupakan syarat sahnya sholat, dan lain sebagainya.

2. Syarat yang berhubungan dengan kemashlahatan aqad. Misalnya, syarat penangguhan pembayaran atas transaksi tertentu. Jika seseorang mensyaratkan transaksi boleh berlangsung jika pembayaran dilakukan secara kredit, maka syarat seperti ini diperbolehkan. Contoh yang lain adalah, pensyaratan atas kriteria barang yang hendak ditransaksikan. Contohnya, seseorang mensyaratkan agar sapi yang hendak dibelinya adalah sapi jenis Benggala, dan berwarna putih. Syarat seperti ini diperbolehkan, kerana termasuk syarat yang berhubungan dengan kepentingan aqad. Jika syarat-syarat tersebut dipenuhi, maka transaksi harus dilaksanakan. Namun, jika syarat-syarat tersebut tidak dipenuhi, maka pembeli berhak membatalkan aqad, dengan alasan tidak memenuhi syarat. 

3. Syarat yang manfaatnya diketahui oleh penjual dan pembeli. Misalnya, jika transaksi jual beli rumah terjadi, maka penjual rumah boleh menempati rumah tersebut selama 1 atau 2 bulan sebelum diserahkan kepada pembeli. Syarat seperti ini tidaklah membatalkan transaksi jual beli tersebut, dan tidak terkategori dua aqad dalam satu aqad. Contoh yang lain, seorang mensyaratkan kepada penjual, agar barangnya dibawa atau ditempatkan di tempat tertentu, jika transaksi jual beli telah deal (disetujui). 

Syarat Fasid. Syarat fasid ada beberapa kategori pula:

1. Syarat yang membatalkan aqad sejak dasarnya. Misalnya, seorang penjual berkata, “Aku jual kepadamu rumahku dengan syarat kamu harus menjual barangmu yang ini, atau kamu harus meminjami aku barang ini atau itu…” Syarat seperti ini dilarang, berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

“Tidak dihalalkan salaf (hutang) dengan penjualan, dan tidak pula ada dua syarat dalam satu jual beli.” [HR. at-Tirmidzi].

Contoh yang lain adalah, “Aku jual kepadamu barangku ini, dengan syarat engkau kawini anakku.”

2. Persyaratan yang meniadakan tuntutan aqad, tapi aqadnya tetap sah. Transaksi seperti ini batal, misalnya, jika disyaratkan pihak pembeli tidak boleh rugi pada saat menjual; atau penjual budak mensyaratkan agar loyalitas budak tersebut tetap berada di tangannya. Contoh lain adalah, penjual mensyaratkan kepada pembeli tidak boleh menjual barangnya, atau tidak boleh menghibahkannya; dan lain sebagainya.

3. Persyaratan yang tidak mensahkan aqad. Syarat-syarat seperti ini biasanya dikaitkan dengan waktu yang akan datang. Misalnya, seorang penjual berkata, “Aku jual kepadamu barang ini, jika si fulan telah merelakannya, atau jika kamu menemuiku di tempat ini dan itu.”

4. Terdapatnya dua syarat dalam satu transaksi jual beli. Misalnya, pihak pembeli mensyaratkan agar yang memotong dan membawa kayu adalah penjualnya sendiri. Syarat seperti ini batal, berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

“Tidak dihalalkan salaf (utang) dan penjualan; serta dua syarat dalam satu transaksi jual beli.” [HR. at-Tirmidzi].

Inilah syarat-syarat yang boleh membatalkan aqad dan yang tidak membatalkan aqad. 

Secara umum, jika seseorang masuk ke dalam jaringan MLM, maka ia diminta untuk mengisi sejumlah isian administratif, dan disyaratkan untuk melakukan pembelian dengan item dan harga tertentu. Selanjutnya, ia disyaratkan melakukan penjualan dengan cara mencari downline sebanyak-banyaknya. Jika ia berhasil mendapat downline maka ia akan mendapatkan komisyen atas keberhasilannya mendapatkan downline, serta komisyen atas pembelian (konsumsi) yang dilakukan oleh downline-nya atas barang yang diperjualbelikan dalam MLM tersebut. Demikian seterusnya, jika downline mendapatkan lagi downline berikutnya, maka ia akan mendapatkan komisyen. Jika syarat-syarat ini dipenuhi, maka seseorang sah menjadi anggota MLM.

Kebanyakan MLM, ahliikan komisyen bagi upline dari pembelian yang dilakukan oleh downline-downlinenya hingga ke bawah; atau berasal dari penjualan yang dilakukan oleh upline. Jika downline-downline tersebut tidak aktif, alias tidak melakukan pembelian atas barang (konsumsi) atau penjualan barang, maka upline tidak mendapatkan komisyen lagi. Begitu pula jika seorang berada pada posisi downline terakhir (berada pada posisi paling akhir dari rantai MLM), tentunya ia tidak mendapatkan apa-apa kecuali jika ia sendiri melakukan konsumsi (membeli barang untuk dikonsumsi sendiri). 

Dari fakta di atas dapat ditarik kesimpulan bahawa di dalam MLM ada aktiviti mencari downline dengan komisyen tertentu (perejenan), penjualan, dan konsumsi barang produk MLM. 

Fakta Dua Aqad Dalam Satu Transaksi

Dalam transaksi penjualannya, kebanyakan MLM melakukan dua aktiviti berikut ini:

1. Penjualan oleh ahli perusahaan MLM kepada orang lain yang tidak mahu terikat dengan syarat-syarat keanggotaan tertentu (orang yang tidak ingin menjadi ahli [anggota] MLM). Pada kes ini, ahli hanya mendapatkan komisyen dari penjualan produk saja. Transaksi seperti ini bukanlah sesuatu yang terlarang di dalam Islam.

2. Penjualan oleh ahli kepada seseorang yang diikat dengan persyaratan tertentu. Pada kes ini, seorang ahli MLM disyaratkan untuk membeli sekaligus menjadi ejen dalam mencari down line. 

Fakta pengkaitan dan pensyaratan jual beli dengan sistem ejen (samsarah) seperti ini terlihat tatkala perusahaan tersebut menjual barang pada seseorang yang telah menjadi anggotanya, maka pembeli tersebut disyaratkan menjadi ejennya dalam urusan mencari downline-downline. Pembeli yang sebenarnya juga ejen perusahaan MLM ini akan mendapatkan komisyen dari transaksi jual beli dan sistem ejen yang dilakukannya. Dengan kata lain, MLM ini sesungguhnya sedang menjual barang kepada seseorang yang disyaratkan menjadi ejennya. 

Amalan seperti ini telah menggabungkan antara jual beli dengan sistem ejen; sehingga terkategori shafqatain fi shafqah yang diharamkan di dalam Islam. Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak dihalalkan salaf (hutang) dengan penjualan, dan tidak pula ada dua syarat dalam satu jual beli.” [HR. at-Tirmidzi].

Bathilnya transaksi yang ada di dalam perusahaan MLM tidak hanya berhubungan dengan ejen di atas ejen dan shafqatain bi al-shafqah, akan tetapi kadang-kadang juga berhubungan dengan harga penjualan yang terlalu tinggi (ghabn al-fâkhîs); kadang-kadang juga berhubungan dengan barang yang dijual. Misalnya, ada sejumlah MLM yang menjual emas dengan sistem kredit. Padahal, penjualan emas dengan kredit dilarang di dalam Islam. Demikianlah, anda telah kami jelaskan hukum mengenai MLM secara rinci dan mendalam. 

Wallahu a'lam bi al-shawab.

1 komentar: